V.B.Bayrıl yazdı: “Beynelmilel bir tedhişçiyim ben”

Görsel“Yeis ve Tabanca Üzerine “

80 kuşağının bu tür ürünlerine sıkça rastlanır. Ayrıca dönemin bir başka kaliteli dergisi ise Yönelişler’dir. Orada da dönemin ruhunu bulmak mümkündür.

Fakat ikinci yeni ile bu kadar yakın olunması, öneminin kabul edilmesi, getirdiği kazanımlara değer verilmesine rağmen 80’lerin bir kısmı, bulduğuyla yetinmemiş, daha da geriye, Türk şiirinin yoklanmamış imkanlarına doğru yolculuklarını sürdürmüşlerdir. Bir kısmı geleneksel şiirin devlerine, bir kısmı ise onu geçerek Orta Asya’ya, Türkçe’nin doğum anlarına kadar sürdürmüştür bu arayışını. Seyhan’ın Varidik Yoğidik ile Yağmur Taşı kitapları bu iz sürmenin şiirsel karşılığıdır.

Dönelim yine Yeis ile Tabanca ’ya. Bu kitabın getirdiği sözcük ekonomisi, sözcüğün gücü üzerindeki oynamaları da anlaşılamamıştır. Basitçe “kelime cambazlığı” diye anılıp geçilmeye çalışılmıştır. Oysa Jameson modern şiirin sözcüklerle ilişkisi üzerine şu zihin açıcı tespiti yapar, kulak verelim: “çağdaş şiirin, dilin maddeselliği ve yoğunluğu üzerinde saydam bir şey gibi değil de kendi başlarına şeylermiş gibi hissedilen sözcükler üzerinde inatla duruşunun derindeki toplumsal nedenlerini anlamamız için, hızlı okuma merakı, gazete ve reklam sloganlarının alıştığımız bilinçli ya da bilinçdışı yüzeysel sığlığını anımsamak yeter.”

Sözcük kırmaları, noktalama işaretleri, atıflar, metinlerarası göndermeler, sayfanın, kâğıdın bir mekan olarak kullanılması, şiir kitabının “defter” olarak değil bir yapıt anlayışıyla bağlamının kurularak hazırlanması, bunlar 80 şiirinin getirdiği yeniliklerdendir hep. Yenilik tanımı fazla diyorsanız, hadi sıkça başgösteren tutumlarıdır diyelim. Peki ama neden? Ne anlatabilir, neyi işaret edebilir bize bu tutum? Çok basit haliyle, kabaca yanıtlayayım: farklı bir bilinç durumuna geçişin işaretidir. Şiir artık “hakikati söyleyen bir yalan”dır. Bu apaçıktır.

Romantik şiirden bu yana gelen “şair” imgesi yıpranmış, bu persona yıkılmıştır. 80’lerin devrimci-romantik personası ise yaşanan anı, zamanı taşıyamamakta, karşılık verememektedir. İşte tam bu noktada ortaya çıkar bu yeni şiirsel tutumun şair personası… Cumhuriyetin tüm kuşaklarının ama en çok da İkinci Yeni’nin sunduğu kaldıraçla kendini kâh geçmişe kâh geleceğe fırlatır. Kriz’in, yıkıntıların içinden belirir. Bilmektedir ki; “Şiir, yangında ilk kurtarılacak olan değildir, olmamalı” dır. Ama ne yapsa, “ şiir ilk kurtarılacak olunca varolabiliyor”dur.

Orhan Koçak, Yeis ile Tabanca’nın şu sıralar yeni çıkan baskısının arkasında şöyle tanıtıyor kitabı: “Pek az şairin bu kadar keskin, bu kadar cömert, bu kadar kendinden emin bir ilk kitabı olmuştur herhalde. Yeis ile Tabanca’nın çıktığı 1986’da büyük şairler ölmüş, kimileri de ölüme yaklaşmıştı. Demek ki, harikuladeye bakan pencereler birer birer kapanıyordu. Erözçelik’in kitabı, bildiğimiz duvarda yeni bir delik açtı. Kitabın başındaki “Hatıralar Dükkanı”, sonundaki “Tesadüflere Hürriyet!” Teferruata Hürriyet” bölümleriyle, pencerenin en az kendisi kadar alımlı çerçevesi de yerleştirilmiştir. İhmal edilmeden.”

Zamanıdır, Yeis ile Tabanca ’ya yakından bakalım. Bir daha, bir daha, bir daha. Orada her tahayyüle seslenen devasa bir mikrokozmos ve çok yüksek nitelikli bir şiirin bize tebessüm ettiği görülecektir. 22-23 yaşlarında, incecik, gencecik bir şairin sıradışı zekâsı ve yeteneğinden fışkıran o altın gölgeli dizeler, metinler…

Reklamlar

About okuryazarsanat

Okur Yazar, bir kişi veya kuruma bağlı olmayan; sosyal paylaşım ağları üzerinde sanatın her dalıyla ilgili haberleri, gelişmeleri, etkinlikleri duyurmayı amaçlayan; sanatın her dalına mensup sanatkarların eserlerini paylaşırken, yeni yüzlere ve toplumsal duyarlılık veya dayanışma gerektiren olaylara da seyirci kalmayan bir kültür sanat oluşumudur. Twitter, Facebook, Tumblr, Instagram, Pinterest, Blog adreslerimiz "Anasayfa" sütununda belirtilmiş olup, Okur Yazar'ın isim benzerliği olan internet siteleri, kendi belirttiğimiz adreslerimiz dışında farklı sosyal paylaşım hesapları ve basılı yayınlarla ilgisi yoktur. Paylaşım yaptığımız adresler sosyal paylaşım hesaplarımızda belirtilmiştir.
Bu yazı Genel içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s